Wat moet ik doen met mijn somberheid?

29 april 2020
|
1 reactie

Misschien voel je je slecht. Je bent somber, hebt geen zin meer in je werk en zou het liefst de hele dag in bed blijven liggen. Je maakt je zorgen of je depressief bent. Je vraagt je misschien af of dat reëel is. Welke acties moet je ondernemen? Gz-psycholoog Aukelien van Abbema geeft advies.

We hebben allemaal ups en downs in het leven. De meeste mensen zijn weleens somber. Soms door een concrete aanleiding, soms niet. Soms is het gewoon grijs weer, doet de wasmachine het niet of je hebt je telefoon in de wc laten vallen. Het zit gewoon allemaal een beetje tegen. Daar kun je best somber van worden, ook al zijn dat maar kleine tegenvallers. Het kan ook zijn dat je een ernstige diagnose hebt gekregen. Of iemand van wie je houdt, ligt op sterven. Dat zijn ingrijpende gebeurtenissen waardoor je je somber kunt voelen. De vraag is echter: Hoe somber voel je je? En hoe lang duurt dit al?

Als psychologen spreken we van een depressie als iemand zich ten minste twee weken bijna voortdurend somber, verdrietig, leeg of hopeloos voelt. Daarnaast is er dan vaak sprake van meer of minder eetlust, vaak huilen of juist helemaal geen emoties voelen. Je slaapt weinig of te veel en je voelt je moe. Ook kun je je waardeloos of schuldig voelen. Een depressie gaat dus wel verder dan even een dipje hebben. Als je deze symptomen herkent en je hebt er al een tijdje last van, trek dan aan de bel bij je huisarts en vraag een verwijzing voor psychologische hulp.

Van de Vlaamse psychiater Dirk de Wachter is pasgeleden een nieuw boek verschenen met de titel De kunst van het  ongelukkig zijn. Zijn pleidooi is dat we meer accepteren dat het leven niet altijd leuk is, of maakbaar, of gelukkig. Dat je ook gewone dagen hebt. Saaie dagen, suffe dagen, sombere dagen. En dat dat prima is. Juist door te leren verdragen dat je ook af en toe een beetje somber mag zijn, kom je er makkelijker vanaf. Want als je je zorgen gaat maken om je somberheid, kun je in een neerwaartse spiraal terechtkomen.

Mensen die piekeren over hun somberheid gaan soms vervolgens piekeren over het feit dat ze piekeren. En zo komen ze alsmaar dieper in de put. Piekeren is een manier van problemen oplossen die niet effectief is. Soms kom je daardoor wel op een goed idee, maar vaker word je er alleen maar angstig of beroerd van. Je gaat ‘in je hoofd zitten’. Maar hoe kom je uit je hoofd? Probeer te voelen wat je voelt. Wat gaat er schuil onder je gepieker? Ben je ergens verdrietig of boos over? Gaat iemand over je grenzen? Uit dit dan. Bel iemand op van wie je houdt en doe je verhaal. Deel je hart, dan klaart je hoofd meestal vanzelf op.

Mocht dat niet voldoende zijn, dan kun je ook een van onze online zelfhulpmodules volgen. Doorbreek je depressieve gevoelens is een module gericht op mensen die last hebben van kortdurende somberheid die niet vanzelf overgaat. In de module worden vaardigheden besproken die je kunnen helpen bij het omgaan met je gevoelens. Een andere module die we aanbieden, heet Evenwichtig zelfbeeld. Ook daarin wordt aandacht besteed aan het vergroten van je plezier. Ik citeer:

“Gebruik goede woorden (…) Het is daarom belangrijk goede woorden tegen jezelf te zeggen. Soms is het moeilijk die zelf te bedenken, omdat je niet weet of ze wel waar zijn. Je kunt aandacht geven aan de waarheid door je te richten op Gods Woord dat het zwaard van de Geest wordt genoemd. Het Woord van God mag je als ‘een zwaard oppakken’ en gebruiken in de strijd die jij ervaart.” (Uit: zelfhulpmodule Evenwichtig zelfbeeld)

Een andere tip uit de module is: kom in actie. Mensen varen wel bij beweging, erop uitgaan, de natuur in. Het is bewezen dat je humeur van een half uurtje tuinieren opknapt. En voor een wandeling in de natuur geldt hetzelfde. Kom in actie met je lijf, en je geest kalmeert. Hardlopen is bijvoorbeeld een sport waarop steeds meer mensen zich storten, omdat ook daarvan bewezen is dat het helpt. Je hoofd wordt er rustig van, je lijf wordt er sterk van en je houdt er een positief gevoel aan over. Als je beweegt, maak je serotonine aan. Dat stofje helpt je om je gelukkiger te voelen.

Voel je je somber? Maak je niet direct zorgen. Accepteer dat somberheid bij het leven hoort. Ga aan de slag. Voel wat je voelt en praat erover. Kom in beweging en ga naar buiten. Als dat allemaal niet genoeg werkt, zoek dan hulp.

Deze blog verscheen eerder in aangepaste vorm als artikel in Eleoscript.

Reacties

One thought on “Wat moet ik doen met mijn somberheid?”

  1. Attie Visser schreef:

    Ik heb gemerkt dat toen ik vd winter steeds een dip kreeg ( of dingen waarvan ik van slag raakte ) steeds bij hield van wat er gebeurde, wat ik deed (in mijn geval veel slapen ) en wat ik eraan deed ( het van mij afschrijven, een soort stappenplan geschreven wat ik leuk vindt ,zodat ik iets leuks achter de hand had) door dit te doen, raakte mijn hoofd niet overvol, mocht ik wel even slapen, maar niet langer dan anderhalf uur, pakte ik mijn hobby schilderen weer op, schreef ik soort uittreksels van boeken (ik ben hooggevoelig en las de ervaringen en schreef ik wat mijn ervaring was). Werd door de Geest bewust gemaakt dat ik niet de belangrijkste ben, maar Hij die mij door dit dal geleid heeft. Hij is mijn rots, mijn deel en ooit mijn hoogste goed…Door dit te weten, mag ik soms een dip hebben, Hij kent het en blijft van mij houden.

Laat een reactie achter

Wil je graag reageren op dit verhaal. Heb jij er iets aan gehad? Of wil je gewoon iets met ons delen? Laat dan een reactie achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde blogposts

Meer blogposts
  • “Een bijzondere tijd waarin ik veel leerde” - Marius over zijn depressie en herstel

    Misschien voel je je slecht. Je bent somber, hebt geen zin meer in je werk en zou het liefst de hele dag in bed blijven liggen. Je maakt je zorgen of …

  • Hardlopen als medicijn

    Misschien voel je je slecht. Je bent somber, hebt geen zin meer in je werk en zou het liefst de hele dag in bed blijven liggen. Je maakt je zorgen of …