Onder begeleiding werken aan je herstel, gewoon thuis vanaf de bank. Sinds kort kan dat bij Eleos. Dankzij e-health. Psycholoog Annieck Coomans (30) is positief over de online hulpverlening. “E-health is een volwaardige behandeling. Mensen kunnen denken dat een computer afstand schept, maar vaak is het juist intiem.”
E-health verlaagt volgens Annieck de drempel om hulp te zoeken. “De stap naar reguliere hulpverlening is niet voor iedereen gemakkelijk. Mensen kunnen denken dat ze de enige zijn met een probleem. Maar het is helemaal niet raar om vast te lopen in je leven en hulp te vragen. We zijn allemaal mens. We gaan toch ook naar de tandarts? Of naar de garage als er iets met onze auto is?”
Volle agenda
Annieck werkt sinds een half jaar als psycholoog volwassenenzorg bij Eleos. De hele dag door ontvangt ze mensen in haar behandelkamer. Dit zal door online dienstverlening wellicht veranderen. “Met e-health ondersteunen we mensen op afstand, vanachter de laptop. We zitten niet meer vast aan kantoortijden. Ik kan nu vanuit huis gesprekken voeren met cliënten, ook in de avonduren. Ik vind het geweldig om een stukje met mensen mee te lopen en hen te helpen om meer grip op het leven te krijgen. De online behandeling biedt voor veel mensen uitkomst. Ze staan korter op de wachtlijst en mensen met een volle agenda, vervoersprobleem of een fulltimebaan kunnen nu toch werken aan herstel.”
Echt contact
Inhoudelijk verschilt de online behandeling niet van de reguliere. Cliënten doorlopen hetzelfde behandelplan, alleen dan vanuit huis. Precies dát maakt het zo aantrekkelijk. “Werken aan jezelf in je eigen huis voelt voor mensen vertrouwd en veilig”, legt Annieck uit. “Onze ervaring is dat mensen zich gemakkelijker openstellen en zich zelfverzekerder voelen.” Ook met e-health zijn er gesprek ken tussen cliënt en behandelaar: face to face of online. Volgens Annieck heb je in beide gevallen écht contact. “Bij een online gesprek zie ik ook iemands emotie. Je ziet zelfs hoe iemand woont. Dat geeft inzicht. Het is ook gemakkelijk om bijvoorbeeld een echtgenoot te laten aanhaken bij het gesprek. Mensen kunnen denken dat een computer afstand schept, maar vaak is het juist intiem. Net alsof je bij iemand in de woonkamer zit. Mijn collega behandelde ooit iemand met straatvrees. De cliënt moest leren omgaan met de angst. Terwijl hij aan het beeldbellen was met mijn collega, ging hij naar buiten. Mijn collega ging bijna letterlijk mee de straat op. Dat is toch fantastisch? Van cliënten horen we ook dat online behandeling dichtbijvoelt.”
Zelf doen
Nauwlettend volgt Annieck de ontwikkelingen op het gebied van e-health. Ze geeft er trainingen over aan het team en is intern het aanspreekpunt. “E-health vraagt om een andere manier van werken”, legt Annieck uit. “Je moet als behandelaar wel uit je comfortzone durven stappen.” Ook sommige cliënten moeten wennen aan e-health. Ze moeten zelfstandig aan de slag: zelf inloggen, opdrachten maken en modules doorlopen. Die worden vervolgens besproken met de behandelaar. Ook dat kan online. “In het echte leven moeten mensen het ook zelf doen. Er wordt weleens gedacht dat wij de problemen van mensen oplossen. Maar dat kan niet, hoe graag ik het soms ook zou willen.”
Een cliënt van Annieck kampte met depressieve klachten. Hij voelde zich somber, had last van stemmingswisselingen en sliep slecht. Hij startte met de e-healthmodule Cognitieve gedragstherapie voor volwassenen met een depressie. Tussendoor waren er gesprekken met een behandelaar. “Mijn cliënt kwam erachter hoe negatieve gedachten situaties kunnen beïnvloeden. Hij dacht erover na: Waarom denk ik zo? Kloppen mijn overtuigingen wel? De modules en gesprekken leerden hem om niet-helpende gedachten om te buigen tot gezonde en helpende gedachten. De cliënt staat nu een stuk positiever in het leven. We kunnen iemand met behulp van e-health echt verder helpen. Online hulpverlening zorgt voor een extra dimensie in de ggz.
Laat een reactie achter
Wil je graag reageren op dit verhaal. Heb jij er iets aan gehad? Of wil je gewoon iets met ons delen? Laat dan een reactie achter.